groen.png

Initiatieven en projecten

Door middel van diverse initiatieven en projecten willen we concrete invulling geven aan de missie en visie van Stichting L.A.R.S. Hieronder staan de verschillende initiatieven en projecten waar we momenteel aan werken of in de toekomst ons mee bezig (gaan) houden.

Afbeelding1.jpg

Elkaar helpen is de kleinste moeite die er bestaat, maar het is wel het grootste gebaar.

larsfinal.png

Innowalk PRO

De Innowalk Pro is een uniek, gemotoriseerd hulpmiddel voor bewegingsstimulatie, wat lijkt op een reguliere crosstrainer. De Innowalk Pro begeleidt en ondersteunt bij het maken van alternerende beenbewegingen.  Je gaat hierbij van een zittende positie naar een staande gewichtsdragende positie mits de nodige ondersteuning. Voor het oefenen in de Innowalk Pro is het niet nodig om zelfstandig te kunnen staan of lopen, dus voor iedereen met een (ernstige) beperking.

Recent onderzoek op het gebied van neurologie toont aan dat taakspecifieke repetitieve benadering het meest effectief is wat betreft motorisch leren. Intensiteit van training is cruciaal voor succes. De Innowalk Pro geeft meer mensen toegang tot geassisteerde, begeleide en repetitieve bewegingen - zonder hands-on aanwezigheid van fysiotherapeuten.

Mensen met diverse vormen van mentale en/of fysieke beperkingen, zoals bijvoorbeeld Cerebrale Parese, of spierziektes zoals MS, ALS, of Spina Bifida hebben veel baat bij het oefenen in de Innowalk Pro.  Bewegen met behulp van de Innowalk Pro heeft een positief effect op de ademhaling, bloedcirculatie en spijsvertering. Beweging versterkt de spieren, zorgt voor het behoud van gewricht-flexibiliteit en verbetert het energieniveau en het welzijn van de cliënt. Bewegen zorgt voor een betere levenskwaliteit!

Innowalk-Pro.jpg
Innowalk info

Toekomstige projecten

larsfinal.png

Stichting L.A.R.S wil in de toekomst nog veel meer doen op het gebied van sport, beweging en (vrije)tijdsbesteding. De volgende initiatieven en projecten staan nog op de planning:

Aangepast sporten in een sportschool
Wij willen graag bij sportscholen in Zuidoost Drenthe aangepast sporten mogelijk maken, zowel door het plaatsen van aangepaste apparatuur alsook door specifieke doelgroepgerichte training en begeleiding.

Toegankelijkheid
Wij willen de toegankelijkheid vergroten bij sportevenementen, wedstrijden, stadions en sportparken. Veel organisaties doen erg hun best om rekening te houden met toegankelijkheid voor rolstoelen, maar het is voor deze organisaties lastig om te weten waar ze aan moeten denken. Stichting L.A.R.S wil hen hiermee helpen door eigen ervaringen van onze ambassadeur Lars te delen en mee te denken met oplossingen.

Adaptive gaming
Gamen is iets wat tegenwoordig iedereen doet, op zijn telefoon, de computer of de spelcomputer. Maar voor jongeren en (jong)volwassenen met een beperking is het niet altijd even vanzelfsprekend om te kunnen gamen. Stichting L.A.R.S wil zich bezighouden met het mogelijk maken van gamen voor IEDEREEN! Door mogelijkheden te creëren waar je als jongeren of (jong) volwassene kunt gamen, en zo w
illen we gamen voor iedereen toegankelijker maken.